Søk
  • Sidsel W. Storaas

6 indikatorer på at en vellykket digital transformasjon blir vanskelig


På grunn av globaliseringen og teknologiske fremskritt har mange virksomheter de siste årene valgt å prøve seg på en digital transformasjon, for å tilpasse sine produkter eller tjenester til kundenes behov. Alternativt har de oppdatert forretningsmodellen.

Hva er forretningsmodeller? Forretningsmodeller kan beskrives som settet med aktiviteter og prosesser som genereres for å levere eller skape verdi for kunder basert på deres behov for å generere større fortjeneste.


HVA INDIKERER AT DU BØR SE GJENNOM FORRETNINGSMODELLEN?


Noen ganger er det vanskelig å vite om en virksomhet trenger å endre forretningsmodellen. Her er en rekke situasjoner som angir at organisasjonen må gå gjennom den gjeldende modellen og starte endringsprosessen:



1. Du får lavere avkastning på investeringer (ROI)

Avkastningen på investeringen, det vil si den økonomiske verdien som genereres som følge av gjennomføringen av ulike tiltak, er ikke som forventet og avkastningen blir lavere. I dette tilfellet er reduksjon av utgifter praktisk talt den eneste måten å oppnå lønnsomhetsmål på.


2. Du har mistet kontakten med kundene dine

Dette skjer når kunder krever nye former for digital kontakt som organisasjonen ikke tilbyr. Det er sant at det er en komplisert oppgave å gjenopprette kundetilfredshet, men det er lettere å vite hva de skal tilby dem og hvordan vi kan forbedre kommunikasjonen med dem hvis vi først tenker på hvordan de handler, hvilke enheter de bruker og hvordan de kommuniserer i hverdagen eller med andre virksomheter.


3. Du har mistet forretningsperspektivet

Markedet har endret seg i en slik grad at det virksomheten gjør virker stadig mer irrelevant. Det er mange eksempler på organisasjoner som tviholder på den første forretningsmodellen de satte på plass, selv om nytten av tjenesten eller produktet de tilbyr er borte for lenge siden.


4. Fremstøt av nye konkurrenter

Flere aktører deltar i markedet, forstyrrer verdikjeden og endrer konkurransegrunnlaget. Dette tvinger oss til å forbedre hele forretningskjeden fra begynnelse til slutt, fra forholdet til ansatte, kundeservice og overvåking til egenskapene og brukervennligheten til produktene eller tjenestene som tilbys.



5. Overdrevne ambisjoner

Overdreven ambisjon i virksomheten kommer når du setter vekstmål som ikke kan oppnås med tradisjonelle produkter og tjenester. Et aspekt som kan sette virksomhetens integritet i fare siden det kan føre til en svært lav avkastning på investeringer.


6. Selvtilfredshet - hybris

Selvtilfredse ledere tenker at den nåværende forretningsmodellen fungerer bra, og det er ingen umiddelbare trusler. Idealisering av virksomheten din og nåværende forretningsmodell, vil ikke gi deg langsiktige fordeler, for etter hvert som tiden går, vil kundene dine kreve at produktet eller tjenesten din tilpasses de skiftende behovene, og du vil ikke være forberedt.


Artikkelen fortsetter under bildet.

I en verden i stadig utvikling kan vi ikke tro at en enkelt forretningsmodell vil fungere for alltid. Å forutse endringer og kjenne nøklene til digital transformasjon for virksomheten vil generere den ideelle muligheten til å skille seg ut fra konkurrentene, tilby differensierte tjenester og gjøre virksomheten din til en vinner og rollemodell i sin sektor. Derfor, hvis du virkelig vil at organisasjonen skal fortsette å vokse, er det svært viktig at du reflekterer, analyserer situasjonen og justerer forretningsmodellen dere jobber etter i dag.


Ta kontakt for en prat om forretningsmodeller og digitalisering!

13 visninger0 kommentarer