Søk
  • Sidsel W. Storaas

8 fordeler med å digitalisere


Digital transformasjon er prosessen der en virksomhet legger om sine strategier og arbeidsmetoder, for å oppnå større fordeler med hjelp av optimalisering av kundeopplevelsen, prosess/digital automatisering og dynamisk implementering av teknologi.



Forbrukerne digitaliserer mye raskere enn bedrifter. Derfor får en digitalt transformert organisasjon flere fordeler enn virksomheter som fortsetter med en tradisjonell forretningsmodell. Derfor er det viktig å vite den nåværende situasjonen virksomheten din er i, og dermed nærme seg prosessen på en mest mulig effektiv og effektfull måte.


Et suksessfullt digitalt transformasjonsprosjekt skaper en rekke fordeler for virksomheten:


1. Forbedret produktivitet

Takket være digital prosessautomatisering utfører ansatte oppgavene sine på en mye mer smidig, autonom og effektiv måte. De kan også overvåke statusen til prosjektene sine i sanntid og administrere tiden på riktig måte.


2. Tids- og kostnadsreduksjon

Forbedring av arbeidsproduktivitet fører til store besparelser i tid og kostnader i alle avdelinger i virksomheten. I tillegg, med implementering av nye løsninger, reduseres produksjonstidene, feilmarginen reduseres og virksomhetens konkurranseevne øker.


3. Forbedret intern og ekstern kommunikasjon

Å oppnå digital transformasjon i en virksomhet har en direkte innvirkning på kommunikasjon mellom ansatte og kunder, siden de samme kommunikasjonskanalene brukes og tilgjengeligheten forbedres for begge parter.



4. Økt analytisk kapasitet

Å velge digital transformasjon forenkler analysen av dataene til alle avdelingene i virksomheten. Takket være implementeringen av nye datainnsamlingssystemer administreres arbeidet bedre, og på grunn av større innsikt kan de riktige beslutningene tas til enhver tid.


5. Opprettelse av nye forretningsmuligheter

Ved å opprette nye, digitaliserte forretningsmodeller får dere tilgang til tidligere utilgjengelige forretningsmuligheter. Det åpnes nye dører for markeder, produkter eller tjenester, uavhengig av kundens beliggenhet.


6. Utvidelse av geografiske grenser

Digitalisering av virksomhetens prosesser bidrar til å internasjonalisere produktene eller tjenestene som tilbys, og skaper viktige fordeler som økt omsetning, redusert risiko for krise og økt konkurranseevne.


7. Forlenger virksomhetens levetid

Bruken av ny teknologi og spesialisert programvare sikrer at virksomheten holdes oppdatert med alt som skjer og konsekvensene det har for kunder og brukere. På denne måten forlenges virksomhetens vedvarenhet og merkevaren konsolideres.



8. Desentralisering av arbeid og kontinuerlig trening

Med digitalisering kan ansatte jobbe hvor som helst, øke teammobiliteten og bedre balansen mellom arbeid og fritid. Dette, i tillegg til kontinuerlig opplæring i ny teknologi, vil gi de ansatte en positiv erfaring med å være ansatt i virksomheten.



I en tid med digital transformasjon vil virksomheter vinne eller forsvinne. Hvilken vei vil du velge? Ta kontakt om du vil vite mer!

4 visninger0 kommentarer